sobota 20. dubna 2013

Jak si vytvořit vlastní rastrovou mapu

Dnes si ukážeme, jak si vytvořit svou vlastní rastrovou mapu. Nutno dodat, že to není pro úplné začátečníky, základy angličtiny a ruštiny vyžadovány, stejně se hodí aspoň částečná orientace v IT a programování.

Co k tomu budeme potřebovat?
  1. SAS Planet (http://sasgis.ru/download/, ruštiny se nelekejte, program je i v angličtině)
  2. RasterNNG (http://uloz.to/xtXLX56z/rasternng315-zip)
  3. kopu času a rychlý internet
Ep. 1: SAS Planet Download
V SAS Planet si nejdříve vybereme oblast podle souřadnic (Operations >> Select >> On coordinate, nebo pod zkratkou CTRL+C). Do zobrazeného políčka dodáme žádané souřadnice. Pamatujeme přitom, že musíme dávat násobky čtvrt stupně (tedy ,25; ,50; ,75 a ,00) a že RasterNNG umí zpracovat pouze severní šířku a východní délku. Struktura rastru se skládá z bloků 0,125 stupňů dlouhých a 0,25 stupňů širokých, podle toho počítáme velikost výběru.


Na mapě se nám zobrazí obdélníček se zvoleným výběrem a vyskočí na nás okénko s parametry na záložce "Load" vybereme typ map (doporučuji "Satelite (Google Maps)") a nastavíme velikost "Scale" (pro HQ stačí 16, pro SuperHQ 17). Pamatujte, čím vyšší číslo, tím déle se stahuje, ale i tím podrobnější bude výsledná mapa. Ujistíme se, že máme zaškrtnuté políčko "Try to load being absent on server tiles" a zmáčkneme tlačítko Start. Parametry oblasti výběru si můžeme i uložit na dísk poklepáním na ikonu diskety vedle tlačítka Cancel. Hodí se pro pozdější návrat k dané oblasti.

Nyní počkáme několik desítek minut, někdy i hodin, něž se nám stáhnou zdrojové soubory mapy. Ovšem stahujeme-li nějakou větší oblast, může se stát, že nás Google odpojí od serveru se svými mapami, stahování se zadrhne a je tedy nutno pokračovat později. Během té doby se vám nebudou zobrazovat satelitní obrázky Google Map. Uvidíte pouze překryvnou grafiku (silnice, hranice, popisky a pár obrázků v cachi).

Ep. 2: SAS Planet Export
Poté, co máme dokončeno stahování se vrátíme k oblasti posledního výběru, načteme si je ze souboru nebo si ji ručně znovu zadáme. V popup oknu přejdeme na záložku "Stitch". V něm nastavíme typ mapy a jeho scale podle toho, co jsme stahovali. U položky Quality nastavíme číslo od 95 výše.


Zastavíme se u boxu "Split Scene". Každý zdrojový podklad pro RasterNNG musí být dlouhý 0,125 stupně a vysoký 0,25 stupně. Podle toho spočítáme na kolik částí scénu rozřežeme. V "output format" vybereme JPG a zmáčkneme Start.

Ep. 3: Raster NNG Compile
Teď už můžeme otevřít RasterNNG. V něm nejdříve vyplníme název města a kód země (pro Česko je to CZE). V boxu "Coordinates Raster Map" napíšeme souřadnice horního levého a spodního pravého rohu. Po vyplnění souřadnic necháme spočítat a vyplnit souřadnice (tlačítko "Calculate and fill the Coordinates").


Pak do boxu "Raster Block" postupně převedeme jednotlivé JPG soubory. Políčka necháme na jejich přednastavených hodnotách, jen pro scale=16 nastavíme "HQ", pro scale=17+ "SHQ" a pro menší než 16 pouze "NNG". Zmáčkneme "Compile Raster Block" a čekáme. Proceduru zopakujeme pro každý JPG soubor. (výsledek: RST soubory)

Ep. 4 RasterNNG Raster
V políčkách v boxu "Raster/block/images Files" již vybereme předpřipravené RST soubory. Řídíme se předvyplněnými souřadnicemi. Pro jednořádkový blok (odshora soubory 1-1, 2-1, 3-1...), pro dvouřádkový blok (1-2, 1-1, 2-2, 2-1, ...). Celý proces završíme stiskem tlačítka "Compile Raster NNG". Během toho se zdá, že celá aplikace zamrzla. V závislosti na rychlosti počítače máme po několika minutách hotovou rastrovou mapu (.RASTER), která je připravená pro nahrání do navigace.

Příjemnou zábavu!